Papa, I Love You!





Jam ditangan di lirik. Ada masa satu jam lagi sebelum bas tiba. Mata diliarkan pada deretan kedai di seberang jalan. Mata tertacap pada sebuah kedai roti dan kek. Bibir menguntum senyum. Beg kerja disandang ke bahu dan perlahan langkah diatur menuju ke kedai tersebut.

           " Hai ,selamat datang,"

       Bibir mengukir senyum dan mengangguk. tubuhnya dibawa ke susunan kek yang pelbagai jenis dan warna. Hatinya mencongak perlahan. Setelah beberapa ketika, wajah jurujual yang menyapanya sebentar tadi dipandang.

           " Saya nak kek ni ya,"

          Jurujual itu mengangguk. Kek tersebut dibawa ke kaunter bayaran.

          " Nak tulis apa-apa tak di atas kek ni, cik?"

      Kepalanya mengangguk. Jurujual itu melempar senyum. Sehelai kertas nota kecil dihulur bersama sebatang pen.

          " Tapi boleh tunggu 10 minit ya cik? Pekerja kami sedang solat,"

          "Oh...," tangan melirik jam. Sempat ke?

          Setelah mencongak waktu untuk berjalan ke tempat menunggu bas semula, kepala dianggukkan.

          " Ok saya tunggu,"

          " Ok, cik duduk dulu ya," ucap jurujual tersebut setelah pen dan kertas bertukar tangan.



           Nafas dihembus perlahan. Masa terasa lambat berlalu. Baru lima minit dia menanti, punggungnya sudah terasa panas. Dentingan loceng dipintu menandakan ada pelanggan yang masuk, menarik perhatiannya. Wajahya dipalingkan ke arah pintu. Seorang lelaki bersama seorang kanak-kanak. Comel! Eh, si anak tu comel, bukan si bapak!

               " Hai, selamat datang," Jurujual tadi bersuara seperti menyambut dirinya sebentar tadi.

               " Hai , erm dekat sini ada jual chocholate indulgence tak?"

               " Oh ada,tapi...,"

               Kening diangkat.Bukan niat mahu mencuri dengar, tapi, Kek tu?

               " Tapi?" lelaki itu menyoal kembali.

               " Tapi kek tu dah habis encik. Baru je tadi dah ada pelanggan yang tempah"

              " Oh, yeke. Urm, tak ada rezeki sayalah," ucap lelaki itu, hampa. Namun bibirnya masih melempar senyuman tanda terima kasih.

               " Papa...,"

               Lelaki itu tunduk. Menghadap si kecil dihadapannya.

            " Papa... nak alik...," si kecil bersuara sambil menggosok matanya. Lelaki itu mengeluh perlahan. Bahu anak kecil itu diusap.

               " Jangan macam ni sayang. Kita cari kek mama dulu, lepas tu papa janji. Kita balik, ok?"

              Si kecil mencebik. Kepalanya digelengkan. Kakinya dihentak perlahan.

            " Nak alikkk....," dia terus merengek. Semakin lama semakin kuat dan airmata sudah mulai bergenang ditubir matanya.

            " Syhh... ala janganlah nangis. Papa bukan marahlah...syhhh...," anak kecil itu cuba dipujuk dan dibawa dalam dakapan.



               "ermmm.. ehem...,"

              Lelaki itu berhenti memujuk. Wajahnya diangkat , memandang gerangan yang bersuara.

             " Adik...," dia bersuara. Dia bertinggung, duduk sama tinggi dengan si kecil itu.Tangan comel itu disentuh perlahan.

              " Nama siapa?"

             " Aikal...," anak kecil itu menjawab dengan wajah masam. Airmata jelas kelihatan dipipinya.

             " Kakak ada gula-gula. Nak tak?" soalnya.

           Anak kecil itu mengangguk, namun masih takut-takut. Sebelah tangannya memegang lutut ayahnya kejab. Iman mengukir senyum dibibir. Genggaman tangannya dibuka, dan lolipop dihulurkan kepada anak kecil itu.

           " Nah, ambillah...," ucapnya. Anak kecil itu hanya memandang gula-gula itu. Kemudian wajah ayahnya dipandang, seakan meminta izin. Lelaki itu mengangguk.

                " Hah, macam ni baru comel. Tak mo nangis lagi, ok?"

               Haikal mengangguk, kemudian senyum menayangkan baris giginya yang memutih. Iman tersenyum senang. Pipi anak kecil itu dicuit perlahan.

              " Thanks. Dia penat agaknya dari pagi tadi belum tidur lagi," ucap lelaki yang sedari tadi menjadi pemerhati. Iman sekadar tersenyum, sama-sama bangkit saat lelaki itu bangkit. Dia memang alah dengan budak kecil. Pantang jumpa, mesti jatuh cinta dengan kecomelan mereka.

                " Takpe, biasalah budak-budak kan, " ucap Iman.

               " Err, dik. Kek akak tadi dah buat ke?" soal Iman pada jurujual yang sedari tadi tersenyum melihat mereka. Dia menggeleng. Gelengan itu melegakan hati Iman.

              " Ok, macam ni. Akak tukar kek lainlah. Urm... akak ambil kek bluberry cheese. Kek tadi adik bagi dekat encik ni,"

               " eh, cik. Jangan... tak apa, terima kasih banyak-banyak. Saya boleh pergi cari dekat kedai lain," lelaki itu menolak. Iman mengukir senyum dan menggeleng.

               " Tak apa encik. saya ikhlas. Lagipun kesian Haikal ni. Kedai lain belum tentu ada kek chocolate indulgence tu. Haikal dah penat berjalan dah tu, kan sayang?" ucap Iman. Rambut Haikal yang berada dalam dokongan papanya diusap perlahan. Anak kecil itu tersenyum manja dan melentokkan kepala malu.

                 " Ya Allah jangan cik. Cik dah menunggu dari tadi. Takpa, takpa,"

                " Sedih hati saya kalau encik menolak ni. Saya dah ikhlas nak membantu," Iman berbahasa. Lelaki itu menggaru kepalanya yang tidak gatal.

                " Kek mama...," Haikal tiba-tiba bersuara. Jari comelnya menunjuk pada kek coklat yang berada di atas kaunter. Iman tersenyum dan angkat bahu. Lelaki itu turut sama tersenyum, dan kemudian mengangguk.

                 " Ok, saya ambil. Tapi sebagai tanda terima kasih saya, kek awak biar saya bayarkan , ya?" ucap lelaki itu. Tangannya sudah diselok ke dalam poket dan mengeluarkan dua keping not 50. Iman pantas menggeleng.

                  " Eh, jangan encik! Saya ikhlas, betul. Saya tak harapkan apa-apa balasan pun. Betul ni,"

                  " Tapi...,"

                 " Tapi takpe. Hari ni hari encik. Nanti-nanti Insya Allah dengan pertolongan saya yang sekecil ni, mungkin Allah sediakan sesuatu yang baik buat saya nanti. Mudah-mudahan. Saya minta diri dulu ya,Assalamualaikum," ucap Iman . Usai membayar harga kek, kakinya menapak keluar dari kedai. Dia perlu segera ke pondok bas, bimbang akan terlepas.

                " Ya Allah, hujanlah pulak," keluh Iman. Kakinya bergerak pantas ke deretan kedai. Pondok bas hanya beberapa meter di depan. Hatinya mencongak mahu berlari ke sana atau tunggu saja di sini? Tapi kalau tunggu sini, memang terlepas lah bas. Dahlah bas terakhir!

           " Cik!"

Iman menoleh menghadap suara yang menegur. Lelaki tadi. Iman melempar senyum dan menunggu lelaki itu datang menghampirinya.

          " Tunggu someone ke?" soalnya dengan nada suara yang tinggi . Mungkin bimbang suaranya tenggelam dalam bunyi hujan . Iman menggeleng. Tangannya diarahkan ke tempat menunggu bas. Lelaki itu mengangguk faham.

           " Nak balik mana?"

          " Taman Perdana,"

Lelaki itu mengangguk.

            " Kita one way. Saya stay area situ jugak. Mari, saya hantarkan,"

            " Eh takpelah. Saya boleh naik bas,"

Lelaki itu menggeleng. Dia menyerahkan Haikal kepada Iman. Beg dan kek ditangan Iman diambil.

           " Tunggu, saya ambil kereta," ucap lelaki itu sebelum berlari ke tengah jalan meredah hujan.




          

           "Assalamualaikum. Awalnya hari ni?" soal Iman pada Qiara ,receptionist di pejabat Althemis Holding.Pelik saat melihat ruang pejabat yang sudah dipenuhi para pekerja, sedangkan baru jam 8.15 pagi. Selalu batang hidung semua tak nampak lagi. 

              Qiara tersengih. 

             " Dato masuk pejabat hari ni. Nak kenalkan pengurus baru," 

             Mulut Iman membulat membentuk huruf 'O'. Patutlah semua baik je hari ni. Dasar kaki bodek. Cisss. Langkah kaki diatur memasuki ruang pejabat. Sesekali dia berbalas senyuman dengan pekerjanya yang lain. Lampu bilik dinyalakan dan tubuh disandar pada kerusi. 

            Pintu bilik diketuk.  " Come in," 

            " Morning cik Iman," 

            " Morning Bella. Have a seat. Hari ni jadual saya pack tak?" soal Iman. Bella menguntum senyum dan menarik kerusi. Planner dibuka dan dibacakan dihadapan bosnya. 

            " Urm, nothing much cik Iman. Pukul 10 nanti ada meeting dengan pihak pembekal dari Aswira , and cik Iman ada lunch dengan Dato dan encik Adam Hazrin, pukul 12 tengah hari di hotel Reneview. Itu sahaja. Sebelah petang cik Iman free," 

           " Adam what?" 

         Bella tersengih. Dahinya ditepuk perlahan.  " Maaf saya lupa nak inform. Encik Adam Hazrin, pengurus baru yang menggantikan Puan Anita. Dia masuk kerja hari ni," 

         " Oh ok. I see," Iman mengangguk. 

       Bibirnya tersenyum. Kemudian kepala digelengkan. Terasa lucu.

         " Ada apa-apa lagi cik Iman?" 

        " urm... tak ada apa kot. Awak boleh keluar," ucap Iman dengan senyuman yang masih meniti dibibir. 





           " Nice to meet you again, cik Iman," ucap Adam Hazrin. Iman sekadar ketawa kecil dan mengangguk. Tidak dihirau mata-mata para pekerja yang memandang mereka berdua dengan pandangan pelik. Mungkin tidak menyangka, bos kecil dan bos besar itu sudah saling mengenali antara satu sama lain. 

              " Anak awak...," 

              Adam Hazrin menjengilkan mata saat Iman menyebut tentang anak. Wajah pekerja dipandang satu persatu. Isyarat dihantar pada Iman agar tidak menyambung bicara. Iman berkerut dahi. Namun seakan faham dengan isyarat itu, dia mengeluarkan ketawa yang sengaja dibuat-buat. 

              " Err...haha...hhaha.. maksud saya... erm... anak... anak buah awak... sihat tak?" 

             Adam tersengih. Kemudian dia mengangguk. Lega. 

              " Haikal sihat. Dia rindu sangat nak jumpa aunty Iman," 

             Iman mencebik. 

              " Hello, saya muda lagi. I am 'kakak' ok," 

             Adam meletuskan tawa mendengarnya. Senang dengan sikap Iman yang mesra. 

             " Well, oklah encik Adam. Saya ada meeting kejap lagi. So, kita jumpa lunch nanti, ok?" 

             Adam mengangguk dan memberi laluan pada Iman. Iman sekadar tersengih. Belum jauh kakinya melangkah, tubuhnya dipusingkan kembali. Rasa mahu pitam saat melihat para pekerjanya sedang terliuk lentuk tergedik-gedik cuba nak approach si Adam. Hello kawan, orang tu dah kahwin lah! 





               Iman sekadar menjeling telefon bimbitnya yang masih berdering sedari tadi. Penyakit apalah si mamat ni duk call dari tadi. Dah orang kata tak nak, maknanya tak naklah. Nak kena cakap bahasa Urdu baru nak faham gamaknya. 

            " Masuk," Iman bersuara saat pintu pejabatnya diketuk. Terpancul wajah Bella, setiausahanya. 

            " Ya, ada apa Bella?" 

           " Erm, Encik Adam minta saya panggilkan cik Iman ke biliknya. Ada masalah tentang projek rumah kedai di Setia Jaya katanya. Erm.. URGENT," Bella menekankan perkataan penting supaya bosnya itu faham. Senyuman dilemparkan sehabis manis, walau dia agak gementar melihat wajah bosnya yang tidak ceria sejak pagi tadi. 

          " Saya tak nak," ringkas jawapan Iman. Jawapan yang membuatkan Bella memicit kepalanya. Gagal. Dia gagal memujuk Iman. Bererti...

         " Cik Iman... saya bukan apa... tapi dah tiga kali encik Adam interkom saya. Saya... saya takut encik Adam turun bawah je. Encik Adam kata , kalau sampai dia kena turun bawah, cuti raya saya dibekukan cik Iman. Kesianlah saya cik Iman...," 

          Iman kerut dahi. Ah sudah. Dia pulak yang sakit kepala mendengarnya. Mentang-mentang bos, suka-suka nak guna kuasa veto! Iman melonjak bangun dari kerusinya.Kakinya dihempas geram tanda protes sebelum planner dan beg tangan dicapai, melangkah keluar dari biliknya dengan perasaan sebal. 




              Iman moody! Memang dia sakit hati sangat kerana Adam menggunakan Haikal sebagai senjata untuk memujuknya. Sangat tidak berperikemanusiaan. Tahulah hati aku ni alah dengan budak kecik. Mana tahan dengar suara Haikal merengek suruh aku datang sekolah dia, tengok dia buat persembahan. 

             " Ada apa yang penting sangat encik Adam nak jumpa saya ni? Saya dah kata saya tak boleh nak teman encik Adam. Susah ke nak faham cakap saya tu. Nak saya cakap bahasa Urdu ke baru encik nak faham? Lagi satu, encik mana boleh gunakan kuasa encik nak ugut-ugut pekerja saya macam tu. Saya tahulah  encik tu bos, tapi encik...," belum sempat Iman menghabiskan bicara, telefon dihulurkan padanya. 

            " Haikal on the line...," ujar Adam. Teragak-agak Iman menyambutnya. Adam tersenyum.Dia tunduk menyambung kerja, memberi ruang untuk Iman bercakap dengan Haikal. 

               " Ye Haikal. Oh Haikal nak nyanyi? Tapi akak banyak kerja. ... Ala... papa kan ada? Nak kakak jugak? Erm... tapi...," Iman menjeling Adam yang sedang menghadap kerja. Pura-pura busy pulak dia ni. Telinganya masih mendengar rengekan Haikal. Satu keluhan berat dilepaskan. 

       " Ok sayang. Nanti kakak datang dengan papa, ok? Ok, akak promise. Ok love you too. Waalaikummusalam," Talian dimatikan. Nafas dihembus perlahan. Telefon dikembalikan kepada Adam dengan jelingan lipatan maut. Adam sekadar tersenyum, wajahnya tidak diangkat. 

               " Pukul 3 jumpa dekat bawah ye. You may leave now, cik Iman," ucap Adam dengan senyuman meleret. Iman mengetap bibir geram. Malas mahu bertekak lagi, tubuhnya dibawa melangkah keluar dari bilik lelaki itu. 

               Adam mengangkat wajah. Sebaik sahaja pintu biliknya tertutup rapat, Adam melepaskan tawa semahunya. Suka hatinya saat melihat wajah comel itu yang sedang marah. 





              " Awak marah lagi ke dekat saya ni?" Soal Adam sewaktu kereta sudah meluncur di atas jalan raya. Iman sekadar diam dan menebarkan pandangan ke luar jendela. Sakit hatinya masih belum hilang. Namun ditambah dengan cara layanan Adam pada Qiara sebentar tadi. Tak ubah seperti orang tua gatal! 

                  " Cik Iman, saya bercakap dengan awak ni," 

                Iman melepaskan keluhan . Menyampah!

                  " Kenapa encik Adam mesti nak ajak saya tiap kali ada event and tiap kali buat sesuatu yang melibatkan Haikal? Encik Adam kena sedar, encik dah ada isteri. Saya tak orang cop saya perempuan gatal, berkepit dengan suami orang!" 

                 " Tak salah pun saya nak ajak awak. Kebanyakkan event pun atas dasar kerja. Soal Haikal tu... nak buat macam mana, dah awak sorang je yang tahu pasal anak saya tu," 

                 " Dasar gatal. Anak isteri tinggal dekat rumah, dia dok mengeyam dekat pejabat," bisik Iman perlahan. Namun masih didengari oleh Adam. Lelaki itu mengerling temannya disisi. 

                   " Ooo...jadi awak marahlah ni saya layan pekerja saya macam tu? Saya cuma nak eratkan hubungan dengan pekerja. Tak lebih dari tu cik Iman. Kalau saya serius je, stress pekerja saya nanti," 

                 Iman menjeling wajah Adam. 

               " Encik Adam, tadi tu bukan layanan antara pekerja dengan bos tau. Encik tak perasan ke macam mana Qiara tu pandang encik? Eiii tolonglah. Kalaulah dia tahu encik dah ada isteri, anak satu..jangan haraplah ...," ujar Iman. Dia cukup kenal dengan Qiara tu. Pantang bos hensem sikit, mula nak jual minyak. 


              " Well, ok apa. Qiara tu pun boleh tahan saya tengok. Lagipun cik Iman, lelaki ni quotanya empat. Awak nak masuk pun ada ruang lagi. Nak?" soal Adam dengan sengihan nakal. Iman tayang muka jerk. Pleaselah! 




                 " Lepas habis persembahan Haikal ni, kita balik makan dekat rumah saya ya? Saya kenalkan awak dengan isteri saya," bisik Adam perlahan. Iman ternganga mendengarnya. Hilang akal ke apa nak bawa aku balik rumah dia. Nak aku kena tetak dengan parang kat isteri dia tu?

                 " Tapi...," 

                " Syhh...dah start tu," ucap Adam , mematikan bicara Iman. Iman menyilang tangan ke dada, tidak puas hati. Namun hatinya jadi sejuk saat melihat Haikal muncul di atas pentas dengan costume penguin. Bibirnya mengukir senyum. Comel sangat! 

                 " Que sera sera... 
                   whatever will be, will be...,"

                Iman paling wajah kesisi. Nyanyian halus itu menangkap deria telinganya. Adam sedang turut sama menyanyikan lagu yang dimainkan di atas pentas. Bibirnya bergerak senada dengan senyuman ceria dan bahagia. Iman tatap lama wajah lelaki itu. Satu perasaan halus meresap dalam jiwanya. Iman memegang dada yang tiba-tiba berdebar kencang. 

            Dan saat yang sama , Adam memalingkan wajah kearahnya. 

        " When I was young, I fell in love 
          I asked my sweetheart, "What lies ahead?
          Will we have rainbows, day after day?"
           Here's what my sweetheart said...

          DUP DAP DUP DAP... jantung Iman... terasa hendak pecah!

           Que sera sera
           whatever will be, will be
           the future 's not our to see...,"

          Usai Adam menyanyikan rangkap akhir itu, tepukan bergempita seluruh dewan. Adam tersenyum. Dia turut sama bangkit, bertepuk tangan. Iman bagaikan baru tersedar dari mimpi. Dadanya masih tidak berhenti berdegup, malah semakin kencang saat melihat senyuman Adam tadi. Bala apa ni!!




           " Macam mana hari ni?" 

           " Ok je," bibir mengukir senyum.

           Adam tersenyum. Rambut wanita yang sedang berbaring itu diusap perlahan, dan dia tunduk mengucup dahinya. Iman hanya memerhati kemesraan pasangan itu. Jadi malu pula berada di dalam bilik ini. Namun jauh disudut hati, Iman rasa bersalah dan kasihan. Patutlah Adam tidak pernah bercerita tentang isterinya. Melihat keadaan wanita muda yang sedang terlantar itu, pasti sakitnya kritikal. 

              " Iman...," 

              " Ah , ye saya," Iman terkejut saat namanya diseru. Gilakk. Isteri dia tahu nama aku? 

              " Terima kasih temankan abang Adam pergi sekolah Haikal. Maaf menyusahkan Iman," 

              " Eh, takpe. Saya free, so tak menyusahkan pun," 

              Adam tersenyum menyimpan tawa. Masih terbayang wajah marah Iman pagi tadi. Dia melabuhkan punggungnya ditepi katil. Bahu Azlin didakap. Sebelah tangannya mengusap tangan kanan Azlin. Tangan kurus itu seakan bengkak.Diurut perlahan. 

               " Abang dah makan belum?" soal Azlin. 

               Adam sekadar menggeleng. Tangannya masih mengusap tangan Azlin. Iman memalingkan wajah ke arah lain. Entah mengapa hatinya seakan sakit. Jantung yang berdebar kencang disentuh perlahan. 

                " Lah, kenapa tak makan luar tadi. Lupa nak beritahu, hari ni bibik cuti. Mana ada lauk dekat dapur tu," ucap Azlin, dengan rasa bersalah. Dahi Adam berkerut. 

                   " Lah, sayang belum makan lah ni? Kenapa tak call abang tadi. pukul berapa dah ni, tak makan lagi. Nanti sakit lagi macam mana. Abang jugak yang susah," Adam mengomel. Azlin sekadar tersengih. 

                   " Abang pergi beli lauk boleh? Iman biar tinggal sinilah, nanti kita makan sama-sama. Boleh Iman?" Iman tersentak. Perlahan dia mengangguk dengan senyuman hambar. 




              " abang selalu cerita pasal Iman dekat saya," Azlin memulakan bicara setelah mereka ditinggalkan berdua. Iman kaget. ah sudah! 

             " Erm saya...," Iman melepaskan keluhan. 

             " Macam nilah puan Azlin, saya tak ada niat pun nak ke sana sini dengan suami puan. Saya dengan dia pun atas urusan kerja. Tak lebih dari tu. Saya... saya dah cuba...," 

            Azlin kerut dahi dan tertawa kecil. 

             " Suami?" soalnya. 

             " Yelah. Puan, encik Adam tu baik sebenarnya. Dia sayangkan puan. Macam yang puan tengok, cara dia layan puan baik sangat. Puan jangan risaulah. Saya dengan encik Adam tak ada apa-apa. Hanya sebatas bos dengan pekerja je. Saya jugak akan pastikan encik Adam tak akan menggatal dekat office tu. Orang lelaki biasa lah puan, pantang sikit nampak dengan budak muda ni" 

              " Awak dah salah faham ni, cik Iman.Saya tak marah langsung pada awak mahupun abang Adam" 

            Iman menghela nafas. 

             "Puan, walaupun keadaan puan terlantar macam ni, tak bermaksud puan boleh benarkan suami puan dengan perempuan lain dekat luar tu. Saya pun kadang-kadang geram dengan encik Adam. Patutnya dalam keadaan puan macam ni, dia kenalah jadi suami yang bertanggungjawab. Mana boleh dia buat puan macam ni. Puan kena pertahankan rumahtangga puan... saya...," 

             Azlin memegang tangan Iman. Dia melepaskan tawa perlahan. 

             " Apa yang abang saya dah buat dengan awak ni, cik Iman?" 

             Heh, abang? Maksudnya suami dialah kan? 

            " Adam Hazrin , bos awak tu... abang kandung saya. Bukan suami saya, cik Iman," ucap Azlin dalam tawanya yang masih bersisa. Iman sudah terlopong mendengarnya. Eh, jangan nak berguraulah! 

            " Err.. tapi... Haikal... kan .. bukan encik Adam papa Haikal ke?" soal Iman keliru. 

            Azlin tersenyum. Dia menggeleng perlahan. 

            " Haikal tu anak saya, dengan arwah suami. Dari kecil abang Adam jaga Haikal, sebab tu dia dah terbiasa panggil papa. Awak salah faham ni, Iman. Abang Adam memang tak cerita yang sebenarnya dekat awak ke?"

            Iman tersengih, kemudian kepalanya digelengkan. Wajahnya jangan ditanya, sudah diserbu malu kuasa lapan! Kalaulah dapat dia benamkan kepalanya bawah katil sekarang ni!

               Azlin menggeleng lagi. Ketawa masih bersisa. 

               " Adam...Adam...," bisik Azlin perlahan. Wajah Iman yang masih kebingungan dipandang dengan senyuman mekar. Patutlah abang Adam tak tidur malam dibuatnya. Memang betul-betul istimewa Iman ni. 




                " eherm.... jauh termenung," 

                 Iman tersentak. Mati segala khayalannya. Senyuman diukir pada Adam yang sudah melabuhkan punggung disebelahnya. Mereka duduk di atas buaian menghadap pancuran air terjun mini buatan. Tenang dirasakan hati malam ini. 

                 " Erm.. encik Adam.. saya nak minta maaf," Iman memulakan bicara. 

                 Adam mengukir senyum, keningnya diangkat menghadap Iman. 

                 " Atas sebab apa ya?" Adam sengaja menduga. 

                " Yelah, saya tuduh encik Adam lelaki miang la, orang tua gatal lah...padahal.. encik Adam bujang trang tang tang lagi," ujar Iman dengan sengihan memanjang. Adam ketawa mendengar istilah yang diberi Iman. Dia menyilangkan tangan ke dada. 

                  " Ok dimaafkan," Adam senyum. Iman juga senyum. 

                 " Tapi kenapa encik Adam tipu saya macam tu. Nasib saya ni bukan jenis 'radio bergerak'. Kalau tak habis satu ofis saya canang cerita yang encik Adam dah kahwin tau," 

                 Adam menguntum senyum. Dia menebarkan pandangan di dada langit. 

                 " Sebab saya tahu cik Iman bukan jenis macam tu. I put my trust on you," 

                 " Heh?" Iman respon singkat. 

                 " Saya senang dengan sikap awak Iman, Jujur. Sepanjang kita kenal, awak jaga hubungan antara kita, antara saya. Awak membataskan sekadar antara bos dan pekerja dan diri saya yang memegang status suami orang. Selama ni, saya ada cuba mendekati perempuan, tapi semua lekat dengan saya sebab duit walaupun tahu saya suami orang. Awak lain, Iman" 

                  " Oh, banyak skandal rupanya encik Adam ni," Iman berseloroh. Adam menyambutnya dengan tawa senang. Adam menggeleng. Wajah Iman dipandang penuh makna. 

                    " Saya bukan cari skandal mahupun teman wanita. Saya mencari isteri yang boleh terima saya, Azlin dan Haikal," bicara Adam jujur. Iman diam. Jantungnya buat hal lagi. Berdegup kencang. Iman pegang dada. 

               " Azlin dengan Haikal tu nyawa saya , Iman. Sejak suami dia meninggal dan dia disahkan menghidap barah tulang tahap empat, dia bagaikan putus harapan. Sebab tu saya korbankan segalanya untuk mereka. Saya kena kuat untuk Azlin, untuk Haikal. Tapi...," 

           Iman diam. Menanti bicara lelaki itu. 

                 " Haikal dah semakin besar. Saya tak mampu nak besarkan dia sorang-sorang. Saya takut kalau ditakdirkan Azlin pergi dulu, saya akan abaikan tanggungjawab saya pada Haikal. Saya perlukan ibu yang boleh bantu saya , jaga Haikal," ucap Adam. 

                 " Saya nak seorang isteri dan ibu yang mampu jaga Haikal, pujuk dia bila merajuk, boleh buat Haikal ketawa... dan semua tu, ada pada awak , Iman" 

             Iman tersentak. Aku? Dia baru lepas sebut nama aku kan? Dada dipegang. ah, degupannya semakin parah! 

                   " Dan yang paling penting, awak dah curi hati papa Haikal," 

                Iman pegang kepala. Seakan mahu pitam. Dadanya semakin sakit. Wajah Adam dipandang, pandangan berbalam , dan akhirnya Iman rebah. 





                 Iman memegang dahi yang masih terasa panas. Dia masih demam. Ya, dia demam selepas Adam meluahkan isi hatinya. Dua hari dia ambil MC, bukan semata-mata sebab demam, tetapi kerana malu mahu berhadapan dengan lelaki itu. Gila apa confess depan-depan macam tu. Lagi gila bila Iman boleh pengsan depan Adam! Ahh gilakkkk! 

                  Sejambak bunga. Sekeping kad. kotak baldu merah. 

                  Si Bella jadi posmen Adam sewaktu datang melawatnya pagi tadi. ketiga-tiga kiriman itu ditenung. Takut mahu disentuh. Nafas dihela perlahan. Telefon bimbit dicapai. 3 misscall dan 1 pesanan ringkas. Semua dari Adam. Kad kiriman Adam dicapai.

                                    Que sera sera. Adam cuma meluahkan apa yg Adam rasa. 
                                    Maaf klu mgejutkn Iman. Get well soon. Miss you- Adam.

             Tanpa sedar Iman mengukir senyum. Bunga ros merah dicapai dan dikucup perlahan. Kotak baldu merah pula diambil. Dibuka perlahan. Iman mengetap bibir. 

           Que sera sera
           whatever will be, will be
           the future 's not our to see...

           " Hello, assalamualaikum ma. Kakak balik minggu ni. Erm... ada orang berhajat," 


               


           Iman mendekati suaminya yang baru selesai membaca Al Mathurat. Tubuhnya dibawa bersimpuh di sisi Adam. Wajah suaminya itu masih mendung. Baru semalam Azlin pergi meninggalkan mereka. Iman dapat mengesan kesedihan dan kelukaan yang dalam pada wajah Adam. 

              " Haikal ok ke?" soal Adam. Anak kecil itu sudah seminggu demamnya berlarutan. Mungkin dapat merasa mamanya mahu pergi meninggalkan dia selamanya. 

             Iman menguntum senyum hambar, dia mengangguk kecil.Usai diberi susu tadi, Haikal kembali tidur. Iman memandang mata Adam,  Wajah Adam diusap perlahan. Cuba mencari kedukaan yang disembunyikan Adam. Adam senyum hambar. 

              Adam merebahkan kepalanya di ribaan Iman. Tangan Iman dibawa rapat ke dada. Dipeluk erat. Sesaat kemudian Iman terasa ribanya basah. Terdengar esakan dari bibir Adam. Hati Iman dihurung sebak. Sepanjang hari , mungkin Adam menahan perasaan. Mendengar esakan hiba itu, hati Iman jadi runtun. Airmata yang mengalir diseka perlahan. 

             Iman mengangkat tangannya, dibawa ke bahu Adam. Bahu itu ditepuk lembut. Menenangkan Adam yang sedang tenggelam dalam kesedihan. 

               " Pinjamkan kekuatan Iman pada abang... abang tak kuat," bisik Adam perlahan. Airmata Iman mengalir deras mendengar bicara itu. Dia mengangguk perlahan. Adam dan Haikal, permata hatinya yang dia sayang. Dia akan cuba menjadi yang terbaik , buat amanah yang ditinggalkan Allah dan Azlin padanya.






                Iman menelek dirinya di cermin. Blous biru muda, dipadankan dengan skirt labuh berona sedondon. Simple and cute! Iman tersenyum puas hati. Jam dinding dilirik. Tersenyum kerana suaminya hampir pulang dari kerja. Langkah di atur turun ke bawah. Hari ini dia mengambil cuti kerana ibu angkat yang menjaga Haikal pulang ke kampung. 

                   " Anak ibu main apa ni? Tak maulah.. comot baju baru ni. Meh sini," Anaknya itu ditarik dalam dakapan. Baju baru Haikal dirapikan. Rambut dikemaskan. Ok, dah comel! 

              Bunyi hon kereta mengukir senyum dibibir Iman. Dia mendokong Haikal dan menanti di depan pintu rumah. Adam tersenyum senang keluar dari perut kereta. 

             Iman mencapai beg kerja Adam, dan tangan suaminya dikucup penuh hormat. Haikal sudah bertukar tangan, berada dalam dokongan papanya. Adam mengucup pipi Iman, kemudian beralih kepada Haikal. 

                " Wanginya anak papa hari ni...," ucap Adam. Pipi Haikal dikucup lagi penuh kasih. Iman sekadar tersenyum, dan menghilang disebalik dapur. Dia menanti dengan penuh debar. Abang tak perasan ke?  



              " Sayanggg!!" jeritan Adam diruang tamu membuatkan Iman tersenyum lebar. Hatinya masih berdebar. Bagaimana penerimaan Adam agaknya? Sesaat kemudian suaminya muncul didapur bersama Haikal. 

                 " is it true, sayang?" soal Adam. Iman sekadar tersenyum. 

                 " What?" soal Iman kembali. 

            " Here... is it true?" Adam menunjukkan tulisan yang tertera dibaju Haikal.i'm gonna be a big brother. Iman ketawa kecil dan mengangguk. Langkah diatur ke almari dan alat penguji kehamilan dihulurkan pada Adam. Adam ketawa melihatnya. 

                 " Alhamdulillah. Terima kasih sayang," ucap Adam. pipi Iman dikucup penuh kasih, dan tubuh isterinya dibawa erat dalam dakapan. Haikal dipandang gembira. 

                "Suka tak nak dapat adik?"  soal Adam. Haikal mengangguk. Pipi papa dan ibu dikucup manja. Adam dan Iman sama-sama tertawa, bahagia. 

que sera sera
whatever will be, will be...
the future's not our to see...

 

No comments:

Post a Comment

♫ assalamualaikum ♫

terima kasih sudi komen.
nanti datang komen lagi ea.